marți, 14 septembrie 2010

The thin green line

De cativa ani buni, o ciudatenie ca aterizata din viitor tot face furori in peisajul citadin bucurestean (ce-mi place mie sintagma asta!). La inceput privind-o cu neincredere vecina cu teama, apoi, pe masura ce s-a obisnuit cu prezenta ei, convins ca nu face rau nimanui, bucuresteanul a ajuns sa o inglobeze in universul propriu, intratat incat deja nu-i mai simte prezenta. Nemaivazutul OZN, pe numele sau de cod stabilit de Primarie "pista de biciclisti", devenit intre timp frate bun cu romanul intocmai ca si codrul, serveste de minune ca loc de socializare, scuipat seminte, mers agale, parcat Logan-ul, amplasat jardiniera, bancuta, masuta de cafenea, adica tot ce simte omul mai aproape cand e vorba de infrumusetat traiul de zi cu zi.

Mai oameni buni, am o veste tare proasta pentru voi: pista de biciclete e pentru biciclete !
Da, la noi pista de biciclete e facuta cu curu'. Intr-o tara normala, ar fi fost separata de traficul pietonal prin mai mult decat o simpla dunga de vopsea, iar intr-o tara si mai normala gurile de canal, panourile de afisaj, piticii de cauciuc, bordurile cat Mont Blanc-ul (motivul pentru care roata mea din spate nu mai arata de mult ca un 8, ci ca un 88) n-ar avea ce cauta acolo. Dar pentru Dumnezeu, toate astea AJUNG ! Va inteleg, sincer, ca n-aveti unde va parca BMW-ul, inteleg ca mai exista si handicapati care traseaza o pista fix printr-o statie de autobuz (asta se intampla in Tineretului), dar ce nu inteleg eu e de unde sentimentul de ofensa, luata personal, cand un biciclist te atentioneaza sa te dai la o parte, culmea, de pe pista de biciclisti. Deunazi, o doamna eleganta cu un aer tare contemplativ, imi explica, dupa ce a tresarit bine cand am claxonat-o, cat de obisnuita era ea in Viena cu asa ceva si cat de mult timp ii ia sa se obisnuiasca si in Bucuresti. Astazi, o fufa care se oprise la o sueta (ati ghicit unde, pe pista) era tare ofensata ca am claxonat-o. "Da esti pe contra sens", sare ea in sus. Eram, pentru ca pe sensul cel bun se proptisera ea si prietenele ei. Un idivid cu aer de client regulat la shaworma imi striga "da de ce n-o iei p-acolo?!" - adica pe zona pentru pietoni. Pentru ca acolo trebuia sa fii tu, nu eu, duuuh !

A, si nu mai zic de senzatia de adrenalina pura pe care o ai cand mergi cu bicicleta pe carosabil, acolo unde nu mai exista linia cea verde mult hulita. De la oglinzi retrovizoare trecandu-ti milimetric pe langa brat la galeti de apa aruncate cu zel fix in fata ta de florarese ametite (da, mi s-a intamplat si asta), o gama larga de experiente contureaza portretul unui nou sport extrem. Recomand cu caldura pentru asta Magheru si Stefan cel Mare. Ne vedem pe strazi !

PS: The Thin Red Line - foarte bun film. De vazut neaparat.

10 comentarii:

Mona spunea...

păi ce cauţi domnule cu bicicleta pe pista de biciclete? mergi şi tu pe stradă, pe mijloc, eventual şi beat. ca să întri mai bine în peisaj :)

Night Elf spunea...

Intr-o zi asa o sa fac :D

HotHor81 spunea...

subscriu nicule!!!

Miron Marius-Ionut spunea...

E bine ca lumea a inceput sa-si cultiv sportul asata aparut de vre-o 2 ani incoace: mersul pe bicicleta.E sanatos, costa putin( depinde de ce bikla vei sa-ti iei-oricum o amortizezi repede), e funny si nu in ultimul rand exprima starea noastra de spirit-libertate de miscare.Dar ce libertate in Romania cand pistele sunt pline de masini, strambe , se intrerup fix la bordurile cat Mont-Blancu'( pista spre Cismigiu) , iti mai sare un panou fix in mijlocul pistei ( tot acolo universitate-cismigiu). Sper ca macar in 10 ani sa ajungem si noi sa biciclim ca in Paris, Viena sau Copenhaga ( sincer ma apuca si rasu cand ma gandesc ca o sa ramanem la fel de incuiati cand totul e atat de simplu).

Mihneea spunea...

Eu imi inchipui ca pistele de bicicleta din Paris, Viena etc. au fost gandite cu totul altfel, adica - din capul locului. Nu trasate de mantuiala peste o alta functiune urbana. Din pacate nu stiu unde, pe strazile noastre, s-ar putea face loc - un loc special, strict delimitat etc - pentru biciclete. Eu ca simplu pieton sunt si-asa exasperata de aglomeratie si imi inchipui ca soferii sunt inca si mai exasperati... Sincer eu cand am vazut prima pista de biciclete m-am intrebat daca e cazul sa ma mai subtiez un pic ca sa incap... Zau asa.

Night Elf spunea...

@Mih - culmea e ca tu ti-ai pus problema asta, care nu prea mai ai din ce subtia, fie vorba intre noi :)) Dar alora care ar fi avut de unde nici prin gand nu le da. Asa am zis si eu: sunt facute cu curu', dar hei, exista, for god's sake! Si-atunci hai sa le tratam ca atare. Daca s-ar mai fi facut o banda carosabila in plus nu s-ar fi suparat nimeni cred.

krossfire spunea...

Bine, intr-o tara normala , din masa oamenilor care merg pe bicicleta ar fi fost mai mult de 20% care o fac din pura placere. E teribil cand vezi cate un hipster cu un ''low-rider'' impopotonat ca jongleaza intre pista si trotuar si tot el are tupeul sa comenteze ulterior. Nu mai spun de cei care n-au vazut odata in viata lor paginile alea dedicate din codul rutier. Nene ,daca iesi pe strada, ai grija ca stii cum circula masinile.

Night Elf spunea...

@Krossfire - e placere combinata cu util. Multi se duc la munca pe bicicleta, tinand masina pentru alte ocazii. Uita-te la Cicle Chic din blogrollul meu si o sa vezi danezi eleganti mergand dimineata la munca pe ploaie si ninsorare - cu bicicleta.
Bineinteles ca la noi nesimtirea e de ambele parti, nici eu nu-i inghit pe aia, dar cum eu nu fac teribilisme (decat de exemplu in parcare la Ikea cand nu mai e nici dracu') am toate motivele sa fiu revoltat ;))

carbonaru spunea...

A, deci doar de o bicicleta ai nevoie pentru asa aventuri :)). Notat.

Night Elf spunea...

@Carbonaru - ce parasutism, ce bungee jumping ! Daca nu te-ai dat cu bikla prin Bucale ai trait degeaba.