miercuri, 6 octombrie 2010

Me and the chocolate factory

Ori eu m-am tampit, ori nu ii mai inteleg deloc pe baietii care se ocupa cu publicitatea in tara asta. Ciocolata ROM, aia de care se vorbeste pe mai toate forumurile de cateva zile, si-a schimbat traditionalul ambalaj tricolor in stelute si dungi americanesti. Initial am luat-o ca pe o gluma, asa cum ne-au obisnuit de cativa ani incoace producatorii. Cum nu sunt un consumator inrait de publicitate, cum sunt ferm convins ca un produs se vinde singur daca e bun si cum tot ce am invatat eu in urma aventurii mele prin industria de gen a fost "there is no such thing as truth in advertising", reclamele la Rom m-au facut cel putin sa zambesc. "Rom cel Mare", "40% pe degeaba" si "Partidul te vrea tuns, roakere" au fost gaselnite in niciun caz geniale, dar macar amuzante. Si, poate cel mai important, aveau aerul unei poante "in familie", "intre noi", genul de banc la care te puteai prinde doar facand parte din grup si la care un strain n-ar fi putut zambi fara sa intrebe in prealabil despre ce e vorba. Cred ca in asta a constat adevarata putere a brandului ROM si asta m-a facut sa ma atasez si mai mult de el (de parca faptul ca am crescut cu gustul si cu forma ei, neschimbate timp de zeci de ani, si ca doua mici lingouri din astea aromate bateau la fund orice desert in studentie n-ar fi fost de ajuns).  

Pot sa inteleg o tentativa de a jongla cu kitschul daca, de exemplu, ai fi vrut sa iei la misto "romanismele" specifice anilor '90, cand tot romanul isi boteza proaspatul magazin de la coltul strazii "Arizona" sau "Texas". Dar de-a dreptul scarbos e spotul TV, in care un tip la costum imi explica mie, tot pe americaneste, ca noul ROM, in noul ambalaj, este "mai bun", ca schimbarea a fost facuta "pentru mine", si ca acum nu mai trebuie sa-mi fie rusine cu ea pe aeroporturile lumii. Si la fel de scarbos este bla bla-ul cu care a venit agentia care a gandit campania, ceva cu noile valori ale tinerei generatii care prevaleaza in fata perimatului spirit national. HAI SICTIR !

Nu, nu vorbesc aici de patriotism. Hai sa fim seriosi, nu e cine stie ce act de mandrie nationala sa savurezi o ciocolata, fie ea invelita in tricolor - ca doar ambalajul oricum il arunci, nu? Mereu m-a distrat chiar nuanta ciocolatie in care batea treimea de steag care ar fi trebuit sa fie rosie (ma gandeam ca e vreo aluzie la culoarea situatiei din tara).  Iar desteptii cu camasi roz si ochelari gen Woody Allen care se impauneaza ca "noul Rom se vinde bine" sa retina un detaliu: se vinde bine de prin 1960, asa ca ma indoiesc ca au vreun merit. Prin urmare, cumpar ciocolata aia de atata vreme pentru un singur motiv: e buna. Dar nu inteleg de ce e "mai buna" acum, in steag american, vanduta cu accent american. Ador America lui Clint Eastwood, a lui Frank Lloyd Wright si a lui Seinfeld, dupa cum o detest pe cea a democratiei exportata cu Tomahawk-ul. Practic am tot atatea motive sa iubesc si sa urasc Romania (cu mentiunea ca ea nu-mi cere viza nicaieri - asta ar mai lipsi). Toate astea ma fac sa consider noua campanie de imagine Rom la fel de potrivita ca nuca in perete. La fel de potrivita ca inlocuirea scutului de la Dacia cu desfacatorul de sticle de care rad si curcile.

Oricum ar fi, un lucru au reusit cei de la Kandia (producatorii): sa faca sa se vorbeasca despre ciocolata lor. Era insa la fel de buna si fara asta, ii asigur.

8 comentarii:

Garm spunea...

Cum adica nu mai trebuie sa imi fie rusine pe aeroporturile lumii? Dar ce cu ambalajul tricolor imi era?

Night Elf spunea...

Unii asa credeau. Si am motive sa cred ca unora chiar le era.

krossfire spunea...

Eu as zice ca-i o treaba gen Big Whopper, cunoscand agentia din spate :)

Night Elf spunea...

@Krossfire - nu prea inteleg eu ce vrei sa spui. Cum ziceam, aventura mea prin industria de advertising a fost scurta:)

Mihneea spunea...

Frumos scris. :) Uneori as vrea sa fii la fel de deschis, vehement (daca pot spune asa), si sa vii cu exemple din astea colorate, si cand vorbim... (Sau nu mai incapi de mine?)...

Night Elf spunea...

@Mih - hai ca vin si cand vb cu tine. Mai rar ca tine, recunosc, dar si atunci cand vin... :D

Adi spunea...

ROM e ciocolata mea preferata, Poate si pentru ca gusturile iubite in copilarie nu se uita niciodata, iar ROM a reusit performanta sa nu-si schimbe gustul.

Insa noul ambalaj... ma dezgusta, ma intristeaza si ma faca sa intorc spatele cu parere de rau atunci cand vreau sa cumpar ciocolata si o vad in noul "tricolor"...

Dupa mine ciocolata ROM se incadreaza in acea mana de produse pe care daca o schimbi, la care daca intervii fara delicatete si fara sa te gandesti la istoricul brandului, risti sa-ti tai craca de sub picioare rau de tot.

Vad ca si in cazul ROM ca si in cazul altor branduri cu vechime se face o greseala. In tentativa de a atrage un nou segment de consumatori, se uita si se dau la o parte ceilalti consumatori, din care fac si eu parte, cei pentru care brandul are cumva "valoare sentimentala".

Culmea e ca acum imi e rusine sa cumpar ROM. ROM-ul americanizat care ne arunca iarasi in fata ideea aia de care imi e scarba: tot ce e strain e mai bun.

Asa ca mesajul meu personal pentru cei care au schimbat ambalajul (ca aia de au venit cu ideea nu-s de vina): f**k off cretinilor! Aduceti tricolorul inapoi pe ROM.

Night Elf spunea...

@Adi - subscriu. Vezi ca e si pe facebook un grup de initiativa, poti sa te alaturi. Cine nu e cu noi e impotriva noastra ! :)